RSS

Ajna Chakra

01 Apr

86f183afae55ca69b62d3fe3207fa5af-720x480

„Cel care se concentreaza intens si mediteaza profund asupra acestei chakra, distruge gradat toate efectele negative ale actiunilor anterioare din aceasta viata si din celelalte. Adeptul devine un mare yoghin si ajunge un eliberat in viata (jivanmukta). El obtine cele 8 mari puteri paranormale si cele 32 de puteri minore.” Swami Shivananda

Localizare – al saselea centru de forta numit Ajna Chakra are ca zona de proiectie la nivelul corpului fizic spatiul dintre sprancene si este supranumit „al treilea ochi” sau Ochiul lui Shiva.
Reprezinta – constiinta mentala superioara, care mijloceste perceptia directa a lumilor invizibile si sesizarea directa a aspectelor subtile ale manifestarii.
La nivel fizic – coordoneaza activitatea glandei pituitare (hipofiza) si a creierului mic. Hipofiza are un rol vital in sensul ca impreuna cu hipotalamusul alcatuieste sistemul de comanda al tuturor celorlalte glande endocrine.
La nivel psihic – controleaza intuitia superioara, clarvederea, capacitatea de anticipare a unor evenimente, perceperea instantanee a calitatilor oricarei fiinte umane, perceptia extrasenzoriala.
Reactii specifice in cazul activarii armonioase a acestui centru – confera putere de patrundere a mintii, capacitati telepatice, stapanire de sine, intelegere mentala prin identificare intelectuala, inteligenta creatoare.

Ajna Chakra armonios activata confera starea de unitate, de comuniune cu legile cosmice, de non-identitate cu corpul fizic si de identificare cu natura sa spirituala.

Centrul mental de comanda, centrul cunoasterii geniale si spirituale intuitive, Ajna Chakra, face parte din triada superioara a centrilor energetici subtili de forta. Asa cum spuneam in articolul anterior, Anahata Chakra, al patrulea centru energetic, corespunzator trairilor empatice, afective ale iubirii si compasiunii universale, marcheaza punctul de intalnire intre energiile specifice primilor trei centri de forta (legate de supravietuire, de apartenenta la grup, de comunicare si inter-relationare, de sexualitate si procese volitive) si energiile specifice ultimilor trei centri de forta (legate de intuitie, cunoastere, discernamant, perfectiune, indumnezeire).

Vishuddha Chakra corespunde, atat din punct de vedere fiziologic, cat si psihologic, procesului complex de hranire, etapei de dobandire a unei stari de receptivitate superioara, a unei deschideri sufletesti fata de inspiratiile divine. La acest nivel are loc o imbogatire interioara prin accesul in lumile superioare ale universului.

Etapa imediat urmatoare conduce fiinta umana catre cele mai rafinate si elevate perceptii launtrice, prin trezirea, amplificarea si dobandirea controlului asupra energiilor mentale. Ajna Chakra reprezinta pentru noi un „al treilea ochi” orientat atat catre enigmaticul nostru univers launtric, cat si catre aspectele subtile si mentale ale lumii, catre perceperea directa a universurilor paralele; in traditia yoghina, este considerat a fi centrul perceptiei spirituale.

Trezirea gradata si deschiderea viziunii launtrice sublime la acest nivel inseamna, de fapt, accesul fiintei la anumite moduri superioare de constiinta pe care le avem fiecare in stare potentiala latenta, dar pe care in prezent, datorita ignorantei noastre, nici macar nu ni le putem imagina. Accesul sistematic la aceste planuri superioare ultime de constiinta inseamna evadarea din limitele realitatii noastre efemere si dureroase ale existentei de zi cu zi. In plus, aceasta inseamna evadarea din conceptele limitate ale constiintei focalizate preponderent material catre trairi si fenomene extatice in care realizam ca devenim solidari cu infinitul. Toate acestea inseamna, de asemenea, depasirea limitarilor timpului, spatiului si cauzalitatii aparent inexorabile.

In conceptia yoghina traditionala, rolul lui Ajna Chakra in calitatea sa de ochi launtric spiritual se manifesta preponderent in integrarea armonioasa a fiintei in univers.

Ajna Chakra este un focar de emisie si receptie al energiilor gand, al ideilor, al structurarii mentale prin intermediul caruia putem concepe si intelege in mod coerent universul subtil mental exterior fiintei noastre, energiile sale specifice, ajutandu-ne astfel sa guvernam „universul nostru launtric”. Asa cum ochii fizici ne ajuta sa stabilim anumite raporturi cu lucrurile si fenomenele exterioare, in mod analogic Ajna Chakra ne faciliteaza si ne ordoneaza raporturile cu lucrurile, entitatile si fenomenele specifice sferelor de manifestare subtila astrala si mentala.

Cel care stie cum sa se concentreze in spatiul din mijlocul fruntii, intre sprancene, la nivelul lui Ajna Chakra, dobandeste prin focalizare preponderenta la acest nivel o noua perspectiva asupra principiilor si conceptelor legate de timp, spatiu si cauzalitate. Focalizarea interioara predominanta a constiintei la nivelul lui Ajna Chakra conduce fiinta umana catre o treapta evolutiva extraordinara in care multiplicitatea aparent disparata a fenomenelor si evenimentelor poate fi simultan perceputa intr-o viziune intercorelata, armonioasa si perfect integrata. Starea superioara ideala care caracterizeaza acest centru de forta este o trezire a constiintei la un nivel de profunda intuitie si intelegere integratoare.

Deschiderea reala a „celui de al treilea ochi” inseamna imbinarea echilibrata a analizei si discriminarii, ce caracterizeaza emisfera cerebrala dreapta, cu deschiderea si accesul direct la lumea intuitiva ce caracterizeaza emisfera cerebrala stanga. Aceasta inseamna a pune capat atat intelectualizarii sterile, seci, cat si superstitiilor sau „presimtirilor” fanteziste; unificarea armonioasa a acestor doua moduri de cunoastere intr-un tot unitar.

Pe calea evolutiei spirituale, aspirantul la desavarsirea suprema traverseaza gradat diferite niveluri mentale, numite de marii yoghini: mental obisnuit, mental superior, mental iluminat, mental intuitiv si supramental. Aceste niveluri diferite corespund unor treziri din ce in ce mai profunde ale constiintei si accesului in planuri din ce in ce mai elevate. De la o viziune fragmentata a realitatii se ajunge gradat la o sublima privire de ansamblu unificatoare si reintegratoare. La acest nivel superior, exista predominant o stare contaminanta de entuziasm si fericire, o trezire brusca la o realitate noua, in care totul se leaga intr-o mare vibratie de bucurie. In general, accesul la aceasta stare de constiinta superioara este insotit de o inflorire spontana a capacitatilor creatoare. In acest sens, este cunoscut faptul ca o trezire si armonizare a centrului subtil de forta Ajna Chakra conduce la dobandirea controlului energiilor sexuale (potentialului creator sexual) corespunzatoare celui de-al doilea nivel, Swadhisthana Chakra.

Viziunea corespunzatoare la nivelul celui de-al saselea centru de forta este globala, unica, divina; fiinta umana focalizata preponderent la acest nivel priveste lucrurile, fenomenele si fiintele nu doar la suprafata lor, ci inglobeaza in acelasi timp si esenta lor, privindu-le din adevaratul lor centru.

Geniu – dar mostenit din alta existenta, insusire, capacitate mentala exceptionala de creatie intr-un domeniu de activitate producatoare de valori. In antichitate, prin geniu se intelegea, dupa cum marturiseste Socrate in fata tribunalului din Atena, acel glas divin, launtric, ce calauzeste traiectoria existentiala a oamenilor deosebiti. Mai tarziu prin geniu s-a inteles vocatia unica pentru realizarea unor opere care sa stea sub semnul perfectiunii, concurand chiar natura. Cu o atare acceptie vom intalni termenul de geniu in textele kantiene. El desemneaza, de obicei, gradul cel mai inalt de inzestrare naturala a cuiva, cu ingeniozitate, fantezie, inteligenta, capacitate de intelegere a profundelor rosturi ale lumii, daruire de sine, sensibilitate, intuitie in vederea realizarii unor opere extraordinar de valoroase.

Inteligenta – termen ce caracterizeaza puterea de patrundere si functia specifica a mintii de a stabili rapid legaturi si de a face conexiuni creatoare intre legaturi de natura sa reveleze adevarul. Este ceea ce sugereaza „inter-legere”, reunind doua sensuri, acelea de a discrimina lucid intre si a lega, a culege, a pune laolalta ceea ce in realitate prezinta aceste legaturi. In sistemul yoga, inteligenta apare atat ca fapt real, cat si ca unul potential, atat ca proces, cat si ca aptitudine sau capacitate, atat ca forma si atribut al capacitatii mentale, cat si a celei comportamentale.

Autocontrol – mecanismul si capacitatea mentala de continua urmarire a comportamentului propriu, indeosebi a reactiilor impulsive si de ponderare, modificare sau franare a lor, de revenire la normal. Autocontrolul apare ca o dimensiune fundamentala a stapanirii de sine in yoga.

Autoobservare – latura superioara a constiintei mentalului prin care fiinta umana isi urmareste, mai mult sau mai putin sistematic, dezvoltarea propriei personalitati. Ea trebuie orientata atat asupra ideilor si trairilor spirituale cat si asupra efectelor complexe ce rezulta din acestea. Obiectivitatea, simtul autocritic dezvoltat, exigenta sporita fata de propria persoana constituie conditii necesare pentru ca autoobservarea sa reprezinte un mijloc eficient al autoeducatiei in practica yoga.

Introspectie – vedere sau privire orientata catre interior, spre propriile stari si desfasurari launtrice. Desemneaza inainte de toate un fenomen sau o dimensiune reala a psihicului. In perceptia obiectului este inclusa si perceptia de sine, a observatorului. In cunoasterea lumii se implica si cunoasterea de sine. Constiinta de sine si constiinta despre lume sunt indisociabile. Trairile launtrice reunesc internul si externul. Introspectia este o metoda importanta in yoga cu ajutorul careia se constientizeaza, se examineaza si se descriu fenomenele si starile propriei vieti sufletesti, mentale si spirituale, devenind posibila autoanaliza. Prin introspectie superioara asupra trairilor cu adevarat spirituale, fiinta umana poate ajunge mai usor la revelarea Sinelui nemuritor Atman.

Discernamant (viveka) – Acest termen se refera la recunoasterea sau distinctia care se realizeaza intre ceea ce este real si ceea ce este nereal, intre adevar si neadevar, iar in mod particular acest cuvant se refera la diferenta dintre Sinele Suprem individual (Atman), esenta nemuritoare spirituala a fiintei umane si „non-Sine” (Anatman), adica eu-l limitat, efemer si tranzitoriu. Conform marelui intelept Shankaracharya, discernamantul este una dintre conditiile indispensabile care trebuie indeplinite de cel care aspira sincer la atingerea cunoasterii spirituale. Termenul de „viveka-khyati” inseamna „viziunea clara a discernamantului” sau „intelepciune izvorata din procesul unei corecte discriminari”. In Yoga Sutra lui Patanjali, el este mentionat ca fiind modalitatea directa de obtinere a eliberarii spirituale, el nereprezentand doar intelegerea intelectuala, ci mai curand comuniunea cu inalte stari spirituale care ne fac sa traim extazul divin.

Siddhi – Putere fizica, psihica, mentala si spirituala cu totul extraordinara sau asa-zis paranormala, care apare ca un corolar al evolutiei spirituale a yoghinului perseverent pe masura ce in fiinta launtrica a aspirantului se trezesc din starea de potentialitate si se amplifica gradat anumite rezonante inefabile cu forte cosmice, subtile, secrete care realizeaza efectiv conexiunile analogice, subtile si profunde dintre om si univers. In general, maestrul spiritual pune adeseori aspirantul in garda impotriva cautarii egoiste a oricaror siddhi-uri, deoarece, pentru cel vanitos si marginit, ele nu contribuie la realizarea Adevarului Ultim, ci fac parte tot din lumea fenomenala; atasamentul fata de aceste puteri yoghine sau orgoliul pe care il amplifica constituie un puternic obstacol pe calea desavarsirii spirituale si a eliberarii spirituale. Pe de alta parte insa aceste siddhi-uri apar adeseori spontan, ca de la sine, fara a fi urmarite de loc de aspirant, numai in urma unor practici spirituale.

Jivanmukta – „eliberat spiritual si mare intelept in viata”, fiinta extrem de evoluata spiritual care, desi a atins culmea desavarsirii, continua sa traiasca in corpul fizic, bucurandu-se total detasat de placerile si bucuriile transfigurate, esentializate ale acestei lumi sau ale celorlalte lumi subtile, desi isi mentine tot timpul constiinta identificata cu Sinele sau Etern Atman, mentinandu-se astfel in starea spirituala de Eliberare completa de lanturile ignorantei.

„De fiecare data cand incerc sa descriu ce fel de stari spirituale traiesc si ce fel de viziuni spirituale experimentez atunci cand trec de acest loc (Vishuddha Chakra), de indata ce ma gandesc la viziunile pe care le am, mintea parca mi se evapora cuprinzand nemarginirea si orice descriere la acest nivel devine imposibila. Totusi, in cazul in care constiinta unei fiinte umane atinge in mod ferm punctul dintre sprancene (Ajna Chakra) fixandu-se acolo, acela are atunci cunoasterea directa a Sinelui Suprem Atman. Pentru el nu mai exista atunci decat un voal transparent ca matasea. Sinele Supremeste atunci atat de aproape incat pare ca esti deja in el, identificat complet cu el. Cu toate acestea, identificarea totala cu Dumnezeu inca nu a aparut si aceasta urmeaza sa apara.” Ramakrishna

sursa: www.luxsublima.ro

Anunțuri
 
Scrie un comentariu

Scris de pe 00000004am 049000000am, AM4000000Marți în Cele sapte roti ale destinului

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: